Horizontale portalen

Horizontale portalen verzamelen voornamelijk informatie van verschillende websites en afdelingen en beschikken zodoende dus over een breed scala aan diverse informatie. Een ander woord voor een horizontaal portaal is functioneel portaal. Deze naam is met name ontstaan vanwege het feit dat een horizontaal portaal verschillende functies bezit. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan nieuwsartikelen, het weer, zoekmachines en dergelijke. Door al deze functies in één overzicht te stoppen, proberen deze een zo breed mogelijke doelgroep te bereiken met uiteenlopende interesses. Een aantal voorbeelden van deze horizontale portalen zijn; msn.nl, startpagina.nl en seniorennet.nl. De bekendste portalen die in Nederland het meest gebruikt worden zijn zeer waarschijnlijk Google en Wikipedia. Anders dan verticale portalen zoals over onderwerpen over bv poker of de wandelroutes zijn horizontale portalen heel algemeen kwa onderwerp.

Advertenties

Een horizontale portaal is in principe erg aantrekkelijk voor een adverteerder. Dankzij het adverteren op zo'n portaal kunnen ze namelijk een brede doelgroep bereiken en zodoende hun naamsbekendheid flink laten toenemen. Het uiteindelijke doel is natuurlijk meer bezoekers naar de website en zo mogelijk naar de fysieke vestiging te lokken. Het is erg effectief voor een adverteerder als diens advertentie meteen naar boven komt op het moment dat de internetgebruiker bepaalde zoekwoorden intypt, die relevant zijn voor de advertentie. Om dit te bereiken dienen er strategische zoekwoorden gekozen te worden waarop de advertentie gevonden kan worden. Op deze manier verzekert de adverteerder zich van het feit dat de internetbezoekers daadwerkelijk naar het product of dienst, dat deze aanbiedt, op zoek is, waardoor de kans groter is dat deze mensen uiteindelijk consument zullen worden van de desbetreffende adverteerder. Het adverteren op horizontale portalen kan dus erg effectief zijn, zodra er gebruik wordt gemaakt van de juiste zoekwoorden.