Verticale portalen    

Naast de horizontale portalen, bestaan er ook de zogenoemde verticale portalen, deze worden ook wel eens vortals genoemd. Het kenmerkende van de verticale portalen in opzichte van de horizontale portalen, is het feit dat deze over slechts 1 functie beschikken. Zo is het mogelijk dat een vortal het nieuws aanbiedt of voornamelijk informatie over een bepaalde marktsector geeft. Doordat deze portaal zich op maar 1 functie richt, kan het veel informatie over het desbetreffende onderwerp aanbieden, waardoor het veel specifieker op een bepaalde doelgroep kan inspelen. Het nadeel is echter wel dat een gebruiker meerdere portalen moet raadplegen op het moment dat deze opzoek is naar informatie over verschillende onderwerpen. Zowel de horizontale als de verticale portalen hebben dus voordelen en nadelen.

Veel specifieke informatie

Het voornaamste doel van een verticale portaal is om een bepaalde doelgroep van specifieke informatie te voorzien en zodoende de interesses en behoeften te vervullen. Daarnaast staan er op een verticale portaal ook vaak links van websites die betrekking hebben op ditzelfde onderwerp en zodoende ook in deze marktniche vallen. Een verticaal portaal is zodoende erg handig op het moment dat iemand opzoek is naar specifieke informatie en niet steeds verschillende websites wil bezoeken om aan de juiste informatie te komen. Wellicht heb je er nooit over nagedacht: je zult voor het grote merendeel horizontale portalen op het internet vinden. Van spelletjes sites met actie games of gratis gokspellen als speelautomaten en poker tot informatieve portalen over bijvoorbeeld een bepaalde sport of gezondheid.

Advertenties

Doordat een verticale portaal zich op één onderwerp richt, komen er logischerwijs ook bijna alleen maar bezoekers op die enige informatie over het desbetreffende onderwerp zoeken. Dit is erg gunstig voor adverteerders, aangezien deze meteen weten tot welke doelgroep de bezoekers behoren en zodoende hun advertenties hierop kunnen aanpassen. Al deze voordelen zorgen ervoor dat verticale portalen erg belangrijk zijn voor zowel de bezoekers als de adverteerders.